Nafile Namazları Kazaların Yerine Geçer mi?
BildirSoru
Lütfen bu sorunun neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
Şafii mezhebindenim benim ilk yıllarımdan olan kaza namazlarımı efendimizin (s.a.s) hadisi şerifte buyurduğu gibi “Kulun ilk hesaba çekileceği amel namazdır. En sonunda eksikleri nafile namazları ile tamamlanır” mealindeki hadisi şerife göre kaza kılmadan sünnetleri kılsam niyetimde de bu hadis olsa kaza borçlarımın yerine geçer mi?
Cevap ( 1 )
Lütfen bu cevabın neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
Hayır olmaz. Kılamadığımız farz namazlarının kaza edilmesi farzdır. Bu nedenle daha önce ne kadar namaz kılamadıysak, bu namazların tamamını bu dünyada kılmamız gerekir. Yoksa ahirette mesul oluruz. Şafii mezhebinde kaza namazlarımız olduğu müddetçe nafile kılmamız hatta boş durmamız bile caiz değildir.
Soruda söz konusu edilen hadis-i şerif, kısmen değişik senet ve lafızlarla, Buhari ve Müslim dışında bütün Kütüb-i Sitte’ de, ayrıca Ahmed b. Hanbel’in Müsned’i, Dârimî’nin Sünen’i ve Hâkim’in Müstedrek’inde rivâyet edilmektedir ki anlamı şöyledir:
Görüldüğü üzere hadis-i şerifte, farz namazlardaki eksikliklerin, nafilelerden ikmal edileceği beyan olunmaktadır. Hadis şarihleri, ikmal keyfiyetinin hadis-i şerifin zahiri manasına da uygun olarak, “kılınmamış farz namazların nafilelerle tamamlanacağı”şeklinde olmasını da “edâ edilmiş olan farz namazlardaki âdâb, sünnet, huşu, dua ve zikirlerle ilgili noksanlarının ikmâli” şeklinde olmasını da ihtimal olarak zikrediyorlar.
Ebû Bekr İbnü’l-Arabî, “Arîzatü’l-ahvezî” adlı Tirmizi şerhinde, “Bana göre, edâ edilmeyen farzların nafilelerle tamamlanması ihtimali, daha açıktır; çünkü hadisin devamında diğer farz ameller için de, bunun gibi yapılır, ifadesi bunu göstermektedir…” demektedir.(Kahire (Matbaatü’1-Mısrıyye), 1350/1951) Bu rivayete dayanarak namazların kazasını kılmamak veya namazı terk etmek yanlış bir tutum olur. Nitekim Allah Teala insanın niyetlerini bilir ve ona göre muamele eder…
Selâm ve sevgilerimizle