hocam namazda ben tekbiri ellerim havadayken söyleyemiyorum sürekli antremanda yaptım olmadı ne yapmam lazım
BildirSoru
Lütfen bu sorunun neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
hocam ben sürekli denedim ellerim havadayken kalpten niyet getirmeyi yani allahu ekberi uzatırken kalpten niyeti getiremiyorum hocam napmam lazım çok denedim olmadı onun yerine hocam be nellerim yandayken niyetimi kalpten getiriyorum getirdikten hemen sonra allahu ekber diyip namaza başlıyorum acaba bu doğrumu böyle yapabilirmiyim yoksa bugüne kadar kıldığım namazlar kabul olmadımı hocam.
Yanıtlar ( 2 )
Lütfen bu cevabın neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
Değerli Kardeşim;
Namaza başlarken getirilen iftitah Tekbiri namazın rukunlerinden olduğu için farzdir. Lakin tekbir esnasında ve rükû a gidip, kalkarken ellerin kaldırılması heyettir. Dolayısıyla tekbir esnasında elleri kaldırmak farz değildir.
Tekbir esnasında niyet getirmekte namazın rükünlerinden olduğu için farzdır.
Niyetin üç şartı vardır.
Namazı Kast etmek, hangi namaz olduğunu belirtmek ve farz olduğunu söylemek,
Kisacasi burada farz olan tekbirle beraber niyetin kalpten geçirilmesidir. Ellerin kaldırılması değil.
Lütfen bu cevabın neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
Kıymetli kardeşim….
SORUNUZUN KISA CEVABI;
Namaz için niyet ederken kendinizi, fazla zorlayıp vesvese yapmanıza gerek yoktur. Din kolaylıktır. Namaz için Niyet’ ederken o anda(ihram tekbirini getirirken) kalbinizin dünyavi bir meşgaleyle meşgul olmaması yeterlidir. Yani; Tekbir getirirken, aynı niyeti kalbinizden geçirmeniz gerekir.(misal ; kalbinizden “öğle namazını ALLAH rızası için kılmaya” şeklinde).
Anacak bunu yapmakta zorlanıyorsanız, o anda namaza odaklanmanız(kalbinizden dünya meşgalesi olmaması) bunun yerine geçmektedir.
SORUNUZUN AYRINTILI CEVABI;
ŞAFİİ MEZHEBİNDE NAMAZ NİYETİNİN HÜKMÜ;
Şafii mezhebinde “NİYET” Namazın rukunları(farzları)arasında sayılmıştır.
NAMAZ İÇİN FARZ OLAN NİYETİN VAKTİ;
Şafii mezhebinde; Namaz Niyetinin vakti, ilk tekbir getirilirken kalbten geçirilmesidir. (Kişi ilk tekbiri getirken kalbinden Niyeti geçiremiyorsa, o anda kalbininde dünya maşgalesiyle meşgul olmamasıyla da bunu yerine getirmiş oluyor.)
Dil ile Namaza niyet etmek sünnettir. Misal ; diliyle iftitah tekbirinden(ilk tekbirden) önce “Niyet ettim ALLAH rızası için öğlen namazının farzını kılmaya” demesi gibi.
*Namaz’a Niyet ederken, Namazı sırf Allah rızası için kılmaya niyet etmeniz gerekir.
* Namaz esnasında kalbinizin dünya meşgaleleri ile meşgul olmaması lazım. Şayet Namaz esnasında kişinin kalbinden dünya işleri geçerse bu namazı bozmaz,sadece takvadan değildir.
HANEFÎ MEZHEBİNDE NAMAZ NİYETİNİN HÜKMÜ;
Hanefi mezhebinde “NİYET”Namazın şartlarından sayılmıştır.
Hanefi mezhebinde tercih edilen görüşe göre ; Şayet kişi namaz’da vesvese sahibi(şübheci) ise, dili ile söyleyebilir. Vesvese sahibi(şübheci) değilse söylemez.
HANEFİ MEZHEBİNDE NAMAZ İÇİN ŞART OLAN NİYETİN VAKTİ;
İhram tekbirinden(İftitah tekbiri veya ilk tekbir) önce kişinin, Namaza Niyet etmesi yeterlidir.(yani Namaza niyet edip hemen arkasından araya bi konuşma girmeden ilk Tekbir getirir.)
(Kaynak;El-Fikhu âle-l mezahibul erba’ / konu:Namazın farzları/cilt 1/s:212-220)
Selam ve dua ile