Yurtdışında Domuz Eti Satabilir miyim?
BildirSoru
Lütfen bu sorunun neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
Selamün aleyküm hocam;
Ben birkaç yıldır Amerika’da bir pizza dükkanında çalışıyorum. Ordaki insanlar domuz etiyle benden pizza istiyor. Bende işçiyim. Mecburen domuz etiyle onlara pizza hazırlıyorum. Başka çalışacak işimde yok. Ne kadar tiksinsemde mecburen işimi yapıyorum. Bu caiz midir?
Cevap ( 1 )
Lütfen bu cevabın neden bildirilmesi gerektiğini düşündüğünüzü kısaca açıklayın.
Değerli kardeşim;
Yüce Allah bakara suresinin 173. ayetinde şöyle buyuruyor;
Necis-i Ayn olduğunu bildiren En’am süresinin 145. ayetinde ise yüce Rabbimiz şöyle buyuruyor;
Sizin sorunuz olan domuz etinin satılmasına gelince, peygamber efendimiz konu hakkında Cabir bin Abdullah’ın(r.a.) rivayet ettiği bir hadiste şöyle buyuruyor;
“Resulullah (asm.) Fetih yılı Mekke’de iken şöyle buyurdu:
Bu hadisin izahında İmam Nevevî şu açıklamayı getirir:
“Murdar hayvanın, şarabın ve domuzun satılmasının haramlığının hikmet ve sebebi, bunların necis olmasıdır. Sebep bu olunca, bu hüküm bütün necis maddeleri kaplar. Murdar hayvanın, şarabın ve domuzun satılmasının haramlığı hususunda Müslümanların icmâı vardır.”
Hulâsa bir Müslümanın nerede ve hangi ülkede olursa olsun, domuz etini yemesi; gerek etini, gerekse etinden yapılmış olan ürünleri satması ve sebep haramdır, ondan istifade etmesi caiz değildir. Çünkü “Haram her yerde haramdır.” kaidesi İslâm hukukunun önemli bir prensibidir…
Tatbikatta rastlamasakta kitaplarımızda şöyle bir fetvaya da yer verilmektedir:
– Bir Müslüman gütmüş olduğu domuzların karşılığında ücret alabilir. Bu İmam-ı Âzam’ın görüşüdür, fakat İmameyne göre alması caiz olmaz. (Feteva’l-Hindiyye, IV/449-450)
Bu itibarla, gayri müslim ülkelerde yaşayan Müslümanlar da (zaruret dışında) faiz almamalıdır, içki, domuz eti, laşe gibi İslam’ın haram kıldığı herhangi bir şeyi satmamalıdır. Alimlerin çoğunluğunun şüpheden uzak görüşleri bu doğrultudadır.
Ancak yukarıdaki fetvalar dikkate alınırsa, içki ve domuz taşımak suretiyle karşılık almak, İmam-ı Azam’a göre caizdir denilebilir; fakat imameyne ve diğer müçtehitlere göre caiz değildir, haramdır.
Selâm ve sevgilerimizle!